Základné informácie
1. Základná charakteristika školy:
ZŠ Slopná je neplnoorganizovaná škola, v ktorej sa žiaci učia v spojených ročníkoch. V školskom roku 2023/2024 navštevuje školu 38 žiakov.
Počet tried – 2 triedy:
I. trieda – 1. ročník ( 11 žiakov ) a 4. ročník ( 8 žiakov ) - tr. uč. Mgr. Marianna Rizikyová
II. trieda – 2. ročník ( 15 žiakov ) a 3. ročník ( 4 žiaci ) - tr.uč. Mgr. Daniela Ďuricová
Pri Základnej škole Slopná 96 pracuje 1 oddelenie ŠKD, ktoré navštevuje v školskom roku 2023/2024 30 žiakov. Vychovávateľkou v ŠKD je Bibiána Gáboriková.
Základnú školu navštevujú žiaci zo Slopnej, Dolného Lieskova a Horného Lieskova.
2. Vyučovacie hodiny a prestávky :
Vyučovacia hodina Prestávka
1. 7,20 - 8.05 10 min
2. 8,15 - 9,00 15 min
3. 9,15 - 10,00 10 min
4. 10,10 - 10,55 5 min
5. 11,00 - 11,45 10 min
6. 11,55 - 12,40
3. Charakteristika školského vzdelávacieho programu:
Motto ŠkVP:
“ Škola má byť miestom ľúbezným, vábiacim oči zvnútra i zvonku, príťažlivým, aby sa žiaci v škole tešili a chápali, že to čo sa učia, budú môcť využiť v každodennom živote. “ (J.A. Komenský)
Školský vzdelávací program zahŕňa model absolventa, rámcový učebný plán školského stupňa a jeho rámcové učebné osnovy. Vymedzuje všeobecné ciele školy, kľúčové kompetencie (spôsobilosti), cieľové, výkonové a obsahové vzdelávacie štandardy. Školský vzdelávací program podporuje komplexný prístup pri rozvíjaní žiackych spôsobilostí poznávať, konať, hodnotiť a dorozumievať sa i porozumieť si na danom stupni vzdelávania. Je východiskom a záväzným dokumentom školy, kde sú zohľadnené špecifické lokálne a regionálne podmienky a potreby.
Vytváranie uvedených kognitívnych činností možno všeobecne zhrnúť najmä do týchto oblastí výchovy a vzdelávania:
• rozvíjať schopnosti žiakov vedieť a chcieť sa učiť;
• posilňovať sebadôveru žiakov v riešení problémov, ktoré sú spojené s učením;
• viesť žiakov k aktívnemu občianstvu;
• podieľať sa na vymedzovaní hodnôt slušného a morálneho človeka.
ŠkVP zohľadňuje lokálne špecifiká, regionálne podmienky a potreby i možnosti školy. Predstavuje realizáciu voliteľného obsahu vzdelávania ŠVP, je výstupom profilovania školy. ŠkVP je pokračovaním tradícií školy a pozitívnych skúseností. Súčasťou realizácie ŠkVP je budovanie zdravého a priateľského, empatického a motivujúceho, primerane náročného a tvorivého, estetického a bezpečného školského prostredia. Prioritným cieľom je zvládnutie kľúčových kompetencií, rozvíjanie samostatnej osobnosti žiaka, príprava na ďalšie štúdium i podpora potreby celoživotného vzdelávania. Škola podľa potreby a možností poskytne vzdelávanie i žiakom so špeciálnymi výchovno-vzdelávacími potrebami či mimoriadne talentovaným žiakom. Osobitné záujmy žiakov škola rozvíja prostredníctvom záujmových krúžkov a mimoškolskými aktivitami.
Hlavným cieľom vzdelávacieho programu je vytvoriť miesto aktívneho a radostného poznávania , miesto, kde sa plne rešpektujú individuálne potreby každého žiaka, jeho danosti, pracovné tempo, temperament s veľkým dôrazom na výchovné pôsobenie školy.
Základnými východiskami úspešnosti našej pedagogickej práce, ktorá je zameraná nielen na dosahovanie dobrých vzdelávacích výsledkov žiakov, ale tiež na rozvoj kultúrneho, primeraného správania, sú:
• vybudovanie vzťahu medzi učiteľmi a žiakmi, učiteľmi a rodičmi, ktorý je založený na vzájomnej úcte a rešpekte;
• vytvorenie bezpečnej a pozitívnej sociálnej klímy, ktorá je podmienkou kvalitného učenia a je založená na rešpektovaní spolu zostavených a vopred dohodnutých pravidiel a dodržiavaní noriem;
• každodenný a systematický rozvoj sociálnych a komunikačných schopností žiakov;
• rozvoj vnútornej motivácie založenej na zmysluplnosti obsahu učiva, možnosti výberu a možnosti aktívneho zapojenia sa žiaka do procesu vyučovania
Poslaním našej školy nie je len odovzdávať vedomosti a rozvíjať schopnosti žiakov a pripravovať ich na ďalšie štúdium, ale aj formovať ich postoje, viesť ich k dodržiavaniu etických a ľudských princípov, vychovávať ich.
Škola je otvorenou inštitúciou pre rodičov, sociálnych partnerov a širokú verejnosť s ponukou rôznej vzdelávacej a spoločenskej činnosti.
4.Profilácia školy:
- škola pravidelne modernizuje výchovno-vzdelávací proces učebnými pomôckami,
- v školskom roku 2023/2024 pribudli v PC učebni 2 nové počítače,
- škola je zapojená do projektu “ Školské mlieko “ a “ Školské ovocie “,
- - žiaci 3. a 4. ročníka sa pravidelne zapájajú do matematickej súťaže Pytagoriáda,
- - žiaci sa zúčastňujú literárnej súťaže Hviezdoslavov Kubín,
- - žiaci 1. a 2. ročníka navštevujú v ZŠ záujmový útvar Hravá angličtina,
- - žiaci sa podľa programovej ponuky zúčastňujú divadelného predstavenie Bábkového divadla v Žiline,
- v rámci školských výletov žiaci školy navštevujú významné a zaujímavé miesta Slovenska,
- žiaci 3. a 4. ročníka sa zúčastňujú školy v prírode,
Škola organizuje otvorené hodiny v 1.ročníku pre deti z Materských škôl v Hornom a Dolnom Lieskove .
Koordinátor Environmentálnej výchovy - vychovávateľka školy - pravidelne organizuje so žiakmi aktivity zamerané na triedenie, využívanie a recykláciu rôznych druhov odpadu, ochranu prírody, či úsporu energie.
So žiakmi si pripomíname a organizujeme aktivity ku :
Dňu jablka, Svetovému dňu zvierat, Mesiacu úcty k starším, Mesiacu knihy, Dňu Zeme, Mesiacu lesov.
Spojenie života školy a obce prehlbujeme pravidelným vysúpením žiakov v kultúrnom programe pre starších spoluobčanov pri príležitosti Mesiaca úcty k starším a vysúpením žiakov pri príležitosti Dňa matiek a Dňa otcov.